Κυριακή, Σεπτεμβρίου 09, 2012

Δημήτρης Κανελλόπουλος «Ψυχὴ βαθιά! Φαρδιὸ χαρέμι!» Ἡ καταγραφὴ καὶ ἀνασκαφὴ μιᾶς φράσης.

Δημήτρης Κανελλόπουλος
«Ψυχὴ βαθιά! Φαρδιὸ χαρέμι!» Ἡ καταγραφ καὶ ἀνασκαφὴ μις φράσης.

ναδημοσίευση π τ περιοδικ ροπέδιο, τεχος 12, Καλοκαίρι 2012

Στ διήγημα το Γιάννη Σκαρίμπα Στν πάνω μαχαλ στ Μαρουχλέικα στν τόμο διηγημάτων του Καημο στ Γριπονήσι, που πρωτοπόρος πεζογράφος κα ποιητς περιγράφει τς περιπέτειες το ρωά του Γιάννη Μπαρδέλια στν κακόφημη συνοικία Μαρουχλέικα. “Νταλκαδιασμένος” ὁ ρεμπέτης Μπαρδέλιας μπαίνει πιωμένος στὴν συνοικία ἀναζητώντας τὴν “περιπόθητη” Ἀννίκα τὴν ὡραία κόρη τῆς Μπαρούταινας:
…………………………………………………………………………………………………………
Ψυχή μου! Ἔλαμπε μὲς στὸ κέφι του, ἀχτινοβόλει.
Γαρούφαλλο κόκκινο σὰν αἷμα εἶχε στὅνα αὐτί, τσιγάρο στἄλλο. Δυὸ σπιθαμάδες ἦταν τὸ ζωνάρι του φαρδύ. Σὰν καβουρομάνα μαλλιαρὸ ἦταν τὸ στῆθος του.
Κ’ ἐκεῖ κατὰ «τὸ βάσανό του» τράβαε. Στὰ Μαρουχλέϊκα. Στὸν ἀφαλὸ τοῦ κόσμου.
Ψυχὴ βαθιά! Φαρδιὸ χαρέμι!
Ἡ Φώτω, ἡ Παγώνα, τὸ Λενάκι, ἡ ἄλλη ἡ Πάτρα, ἡ Κλεονίκη.
……………………………………………………………………………………………………
διότυπη γραφ το Σκαρίμπα ναδεικνύει τν
γλώσσα τοῦ περιθωρίου κείνης τς ποχς μ θαυμαστ τρόπο. Στεκόμαστε σὲ τέσσερις λέξεις: Ψυχὴ βαθιά! Φαρδιὸ χαρέμι! Μὲ αὐτὲς τὶς τέσσερις λέξεις ποὺ πρέπει νὰ ἀποτελοῦν ἑνιαία ἔκφραση στὴ γλώσσα τοῦ περιθωρίου ἐκείνη τὴν ἐποχὴ ὁ Σκαρίμπας περιγράφει τὴ δύναμη, τὸ σθένος τοῦ ἥρωά του νὰ μπεῖ στὴν κακόφημη συνοικία ἀναζητώντας μία γυναίκα προκειμένου νὰ ἱκανοποιήσει τὸ πάθος του.
            ἔκφραση —Ψυχ βαθιά— μᾶς ἔφερε στὸ νοῦ τὴν ταινία τοῦ Παντελῆ Βούλγαρη μὲ τὸν ἴδιο τίτλο. Ἀπὸ τὴν παρακολούθηση τοῦ διαλόγου γύρω ἀπὸ τὸν τίτλο αὐτῆς  τῆς ταινίας διαπιστώσαμε ὅτι αὐτὸς δὲν ἔχει καμιὰ σχέση μὲ τό  γραπτό τοῦ Γιάννη Σκαρίμπα.     

στόσο δυναμικ ατῶν των δύο λέξεων μᾶς παρακίνησε ν σχοληθομε μ τν πορεία τους μετ τν πρώτη καταγραφή τους π τν χαλκιδαο συγγραφέα. μν Σκαρίμπας δείχνει ν γνωρίζει πολ καλ τν γλώσσα το περιθωρίου, λλωστε τς περιπέτειες νς περιθωριακο περιγράφει, δ Παντελς Βούλγαρης μ τν τίτλο πο δωσε στν ταινία του, περιγράφει τς περιπέτειες δυ δελφν πο χουν μπλακε στν μφύλιο καθένας μ διαφορετικ παράταξη.
Ὑπάρχει πλούσιος διάλογος στὶς ἐφημερίδες γύρω ἀπὸ τὸν τίτλο τῆς ταινίας τοῦ κ. Βούλγαρη. Ὁ διάλογος ἀναπτύσσεται γύρω ἀπὸ τὸ ἂν οἱ δυὸ αὐτὲς λέξεις χρησιμοποιήθηκαν ὡς σύνθημα ἢ ὡς ἐμψυχωτικὸ παράγγελμα ἐκτὸς τῆς περιόδου τῆς Ἐθνικῆς Ἀντίστασης καὶ κατὰ τὸν ἐμφύλιο πόλεμο.
ναζητώντας στοιχεα γι τ σύνθημα ατ νακαλύψαμε τ ποίημα το Αμίλιου Βεάκη Ψυχή Βαθιά! π τν πέμπτο στίχο του τ ποίημα δίνει μία πληροφορία, να νομα:

…Μὰ χρειάζεται ἕνα σύνθημα, μιὰ λέξη, / μιὰ σπίθα στὸ μπαρούτι. Νά ποὺ ἄξαφνα τὴ βρῆκε ὁ Παπαζήσης: / —Ψυχὴ Βαθιά / Τὰ γιαταγάνια ἀστράφτουν… / Οἱ μπαταριὲς τραντάζουν τὸ ρουμάνι. / Ποτάμι τρέχει τὸ αἷμα τῶν Ναζήδων·….

Ὁ μεγάλος ἠθοποιὸς γράφει ἕνα ποίημα θέλοντας νὰ ἐμψυχώσει τὸν λαὸ στὸν ἀγώνα του ἐναντίον τῶν κατακτητῶν. Χρειάζεται, λέει, μιὰ λέξη, μιὰ σπίθα στὸ μπαρούτι. Κατὰ τὸν Βεάκη, ατς πο βρίσκει τη λέξη-σπίθα εναι ὁ Παπαζήσης, ξιωματικς το ΕΛΑΣ στν Στερεὰ Ελλάδα.
ξιωματικς ατς εχε πόψη του τ διήγημα το Σκαρίμπα; Κατ πάσα πιθανότητα χι! καλεῖ ὅμως τοὺς ἀντάρτες του μψυχωτικ πως κα χαλκιδέος συγγραφέας. τσι αὐτὴ γίνεται σύνθημα, παράγγελμα μψυχωτικ κατ τν περίοδο το πελευθερωτικο γώνα. 
Στὴν Αὐγὴ τῆς 1ης Νοεμβρίου 2009 ὑπάρχει μία ἐπιστολὴ διαμαρτυρίας τοῦ «Πανελλαδικού Συλλογου Μνημης Ἄρη Βελουχιώτη». Ὁ σύλλογος αὐτὸς διαμαρτύρεται ἔντονα γιὰ τὴ χρησιμοποίηση τοῦ συνθήματος “Ψυχὴ Βαθιὰ” ἀπὸ τὸν σκηνοθέτη γιὰ μία ὑπόθεση ποὺ ἀφορᾶ τὸν ἐμφύλιο. Ὑποδεικνύει μάλιστα σۥ αὐτὸν πὼς τὸ συγκεκριμένο σύνθημα χρησιμοποιήθηκε ἀποκλειστικὰ καὶ μόνο κατὰ τὴν περίοδο τῆς Κατοχῆς. Τὸ χρησιμοποιοῦσε ὁ ταγματάρχης Μιχάλης Παπαζήσης ἀπὸ τὴν Κοζάνη διοικητὴς  τοῦ 5ου Ἀνεξάρτητου Τάγματος Παρνασσίδας. Ἐμψύχωνε  στὶς μάχες τοὺς μαχητὲς του ΕΛΑΣίτες βροντοφωνάζοντας: Ἐμπρός, παλικάρια μου, ἐμπρὸς παιδιά μου, ψυχὴ βαθιά. Πρόκειται για τον Παπαζήση πο ναφέρει Βεάκης στ ποίημά του.  
Ο συντελστς τς ταινίας και ο κριτικοὶ ποὺ ἔγραψαν γιὰ αὐτὴν  συμφωνον τι ἡ φράση πρξε σύνθημα το ΕΛΑΣ λλ κα να εδος μψυχωτικο παραγγέλματος κατ τν περίοδο το πελευθερωτικο γώνα ναντίον τν Γερμανν. Συμφωνοῦν ἐπίσης  ὅτι τὸ σύνθημα αὐτὸ χρησιμοποιήθηκε καὶ κατὰ τὴν διάρκεια τοῦ ἐμφυλίου πολέμου ἀπὸ τὸν  Δημοκρατικὸ Στρατό. Τὸ βεβαιώνει καὶ τὸ τραγουδάκι ποὺ μᾶς διηγήθηκε συγγενικό μας πρόσωπο καὶ παραθέτουμε ἐδῶ:

Νέοι καιρο νατέλλουν
μορφες μέρες μᾶς μέλλουν
Δίχως τυράννους κα φτώχεια
Δίχως σκλαβι

Ο ντάρτες το Γράμμου χορεύουν
Τς νίκης κορφς σημαδεύουν
Μ κόκκινο χρμα
Ψυχ βαθι
Γι δίκιο τιμ λευτεριά

            ζω συνεχίζεται κα οι δυο αυτές λέξεις γίνονται σλόγκαν σ ταινία το παλιο, καλο λληνικο κινηματογράφου: στν ταινία ΛΟΛΑ τοῦ Ντίνου Δημόπουλου πο γυρίστηκε τ 1964 ρκετ χρόνια μετ τ τέλος το μφυλίου, σ σενάριο το συντοπίτη μας, π τν λεία, λία Λυμπερόπουλου. Ὁ περιθωριακὸς Φαρέας (Νίκος Φέρμας), ἐμψυχώνει τὸν φίλο του Ἄρη ποὺ φεύγει γιὰ νۥ ἀναμετρηθεῖ μۥ ἕναν ἀρχηγὸ συμμορίας τοῦ περιθωρίου τὸν Στέλιο (Διονύσης Παπαγιαννόπουλος), γιὰ μία γυναίκα λέγοντάς του: Ψυχ βαθιά, τσι; Ψυχ βαθιά, τσι;

Τὸ ταξίδι συνεχίζεται μέσα στὴν λαλιὰ τῶν ἀνθρώπων. έκφραση χει περάσει κα στος στίχους διάφορων τραγουδιν. δελφικός μου φίλος Συμεν Σταμπουλο μ τν ποο μοιράστηκα ατος τος προβληματισμούς, μ πληροφόρησε τι στ τραγούδι το Βαγγέλη Παπαθανασίου θήνα, πόλη μου πο τραγούδησε Μελίνα Μερκούρη τ 1973 μετ τ γεγονότα το Πολυτεχνείου, περιέχεται στ ρεφρν φράση Ψυχ Βαθιά:
…………………………………………………………………………
Ο φοιτητς κι ργατι στ δρόμο, θήνα
Ψυχ Βαθιά-Ψυχ Βαθιά γάντα θήνα.
…………………………………………………………………………
Φαίνεται ὅμως ὅτι αὐτὴ ἡ λεκτικὴ  σύνθεση κεντρίζει κα τν εαισθησία νεότερων δημιουργν. Τν βρήκαμε κα στος στίχους νς πρόσφατου τραγουδιοῦ, που στιχουργς τν χρησιμοποιε κα ς τίτλο. Εναι τ τραγούδι Ψυχ Βαθιὰ τῆς Λίνας Δημοπουλου, σ μουσικ το ντώνη Μίτζελου, πο σ πρώτη κτέλεση τ ἀπέδωσε Λαυρέντης Μαχαιρίτσας. ξίζει ν διαβάσουμε τ ρεφρν το τραγουδιο:
……………………………………………………………
Δν θέλω λλο ν πάω, 
γ ταν γαπάω, εμαι ψυχ βαθιά... 
Ατ πο μ σταυρώνει, στ’ λήθεια μ λυτρώνει, 
μόνη σίγουρη στερι εναι καρδιά. 
……………………………………………………………

Τελειώνοντας, θυμίζουμε τι φράση Ψυχὴ βαθιά! εναι ἕνας λεκτικὸς τύπος το περιθωρίου. Εναι μως προφανς πς ς μψυχωτικ σύνθημα παράγγελμα πέρασε κα σ λλες σφαρες τς κοινωνικς μας ζως, ξέφυγε π τν κόσμο τοῦ περιθωρίου στὸν ὁποῖο  ναφέρεται  Γιάννης Σκαρίμπας στ διήγημά του κα γίνεται έκφραση συμβολικ σ μία πική, στορικ περίοδο γιὰ τὸν τόπο μας. ναμφισβήτητο γεγονς μως εναι τι πρωτοπόρος Γιάννης Σκαρίμπας καταγράφει πρτος τ 1930 αὐτὸ τὸ ὄμορφο λεκτικὸ σχῆμα τὸ ὁποῖο γίνεται σύνθημα στν περίπτωση το θνικοαπελευθερωτικο γώνα λλ κα στν περίπτωση τν πελπισμένων μαχητν του Δ.Σ. κατ τν μφύλιο πόλεμο.
Στὸ διήγημά του ὅμως ὁ Γιάννης Σκαρίμπας μۥ αὐτὴ τὴν φράση ὑποδηλώνει τὴν εὐρύχωρη ψυχὴ τοῦ ἥρωά του Γιάννη Μπαρδέλια. Ποὺ χωρᾶ μέσα της ὅλο τὸν γυναικεῖο πληθυσμὸ τοῦ Ἀπάνω Μαχαλά, τῶν Μαρουχλέικων:
Ψυχὴ βαθιά! Φαρδιὸ χαρέμι
Ἡ Φώτω, ἡ Παγώνα, τὸ Λενάκι, ἡ ἄλλη ἡ Πάτρα, ἡ Κλεονίκη.

Δεν υπάρχουν σχόλια: