Πέμπτη, Σεπτεμβρίου 27, 2012

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΣ: ΕΔΩ ΣΤ’ ΑΛΗΘΕΙΑ ΚΑΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ…

Δημήτρης Κανελλόπουλος
ΕΔΩ ΣΤ’ ΑΛΗΘΕΙΑ ΚΑΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ…
Η ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΟΥ ΜΕ ΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ 
A.E. BAKONSKY

ναδημοσίευση π τ περιοδικ Πλανόδιον, τεχος 26ο, Χειμώνας 1996


Ὁ χειμώνας το 1979 ταν γι μένα μι πρωτοφανς μπειρία. Τς πρωινς ρες, τ θερμόμετρο πεφτε στος 29-30 βαθμος π τ μηδέν, κι ργότερα, τ μεσημέρι  κατ τς 12 μ 1, γύριζε στ φυσιολογικ πίπεδα: μεον 19 μ 20 βαθμούς. Ο δρόμοι κρύσταλλο πο πάνω τους σερνόταν παχι μίχλη. ρατότητα γύρω στ να μέτρο.
Κάτι τέτοιο πρώτη φορ τ συναντοσα. Παγιδευμένος σ’ ατ τν πόλη, τν γαπημένη, ρχιζα ν μαθαίνω πς περπατον πάνω στν πάγο, πς βλέπουν μέσα π ατ τν ρπουσα μίχλη. Στ μυαλό μου ρχονταν εκόνες π τ κρτ ποστλ πο στελναν κάποιοι θεοι π τ Γερμανία, στς ρχς τς δεκαετίας το ’60. μουν στ πρτο τος τν σπουδν μου, κι γλώσσα μου εχε ρχίσει ν λύνεται. Μποροσα σχετικ νετα ν συνεννοομαι κα ν ποκρυπτογραφ τος τίτλους τν βιβλίων, πάνω στος πάγκους τν βιβλιοπωλεῖων. Κα εχε τότε πολλ βιβλιοπωλεα ατ πόλη! Τς μεσημεριανς ρες δν εχαμε μαθήματα κι τσι εχα τ δυνατότητα, μις κα βρισκόμουν στ κέντρο, ν φιερώσω χρόνο στ βιβλιοπωλεα ν πισκεφθ τς παλις κκλησιές της.


να τέτοιο μεσημέρι μπκα στ πι ραο παλαιοβιβλιοπωλεο πο εχα δε ς τότε στ ζωή μου. Βρισκόταν στ πάνω μέρος τς κεντρικς πλατείας το Cluj (στν Πλατεία λευθερίας!), στ σόγειο νς κτιρίου το 17ου αώνα, πο πρν τν πιβολ το κομμουνιστικο καθεσττος, νκε στ περιουσιακ στοιχεα τς Καθολικς ρχιεπισκοπς, στ να το γίου Μιχαήλ, πως λλωστε νήκει κα σήμερα, μ τ μόνη διαφορ τι δν εναι πλέον παλαιοβιβλιοπωλεο, λλ νακαινισμένο κατάστημα εδν πολυτελείας (οτε πο γύρισα ν κοιτάξω ταν βρέθηκα κε πρν π να χρόνο). ρχισα ν περιεργάζομαι τ παλι βιβλία πο βρίσκονταν στ ράφια. χρος ταν σχετικ μικρός. ροφ ταν χαμηλ μ τέσσερα τόξα πο κατέληγαν στς γωνίες. Πίσω π’ τς πωλήτριες, βρισκόταν μία τεράστια σόμπα χτιστ μ κεραμίδια πο σκόρπιζε τ θερμότητά της στ χρο κα δεξιά της μι μεγάλη κλειδωμένη βιτρίνα μ κδόσεις παλις κα σπάνιες. Περιεργαζόμουν τ ποιητικ βιβλία, λλα παλιά, λλα πι πρόσφατα, τ περισσότερα τῆς δεκαετίας το πενήντα, μ τίτλους ρωικούς, μ ναφορς γι τ μέλλον, γι τ νίκη το σοσιαλισμο, ποιήματα φιερωμένα στ κόμμα κλπ. Κάποια στιγμ γγιξα να βιβλίο, παράξενο στ σχμα, μ να περίεργο σχέδιο  στ ξώφυλλο κα μ’ να κόμη πι παράξενο τίτλο: Cadavre in vid (Πτώματα στ κενό). νοίγοντας το, τ μάτι μου πεσε στν τίτλο Pseudo-Odoacru (Ψευδό- δόακρος), κα στν φιέρωση το ποιητ π κάτω: στν Ρούντι Ντοτσκε, στν Κν Μπενττ κα στος λλους. Ξαφνιάστηκα, φοβήθηκα,  κοίταξα γύρω μου συνωμοτικά, κανες  δ μ πρόσεχε, διάβασα τ ποίημα πο κολουθοσε κα ασθάνθηκα τι δ στ’ λήθεια κάτι συμβαίνει… Πρα τ βιβλίο ταραγμένος, πλησίασα στ ταμεο, πλήρωσα κα φυγα βιαστικ γι τ φοιτητικ στία.  τσι γνώρισα τν ποιητ Anatol Baconsky. ργότερα, μετ π να δυ χρόνια, ταν ρχισα ν προετοιμάζω να φιέρωμα γι τ ρουμάνικη λογοτεχνία, εχα τν τύχη ν γνωρίσω πολ καλ δυ π τος τρες πι στενος φίλους το Baconsky, τν Aurel Rau κα τν είμνηστο Aurel Gurghianu στελέχη το περιοδικο Steaua (στέρι), πο μ τ συνεργασία  κα τ φιλία πο νέπτυξα μαζί τους, μο δόθηκε δυνατότητα ν προσεγγίσω τ ρουμανικ λογοτεχνία, τν ληθινή, ψυχ το ρουμανικο λαο.


  
Ὁ Anatol E. Bakonsky μφανίστηκε στ ρουμανικ γράμματα σ νεαρ λικία μετ τ τέλος το β΄ παγκοσμίου πολέμου. μφάνισή του εναι παράλληλη μ τν γκαθίδρυση στ Ρουμανία  το κομμουνιστικο καθεσττος, γεγονς πο θ σημαδέψει βαθι τόσο τν προσωπικότητά του σο κα τ ργο του —ς να ρισμένο σημεο. ς λογοτεχνικ παρουσία νήκει σ’ κείνη τ γενι πο βίωσε τ φρίκη το πολέμου κα ζύμωσε τ ράματά της μέσα σ καταστάσεις πο λάχιστα πεχαν π τν πλάνη. Στ γενι πο πίστεψε κα γωνίστηκε μέσα π νείπωτες δυσκολίες, πο στερήθηκε τος χυμος τς διας της νιότης της, πο ναλώθηκε σ σκοπος τος ποίους στς περισσότερες περιπτώσεις, πέσκαψε κα ναρκοθέτησε χίμαιρα τς πολιτικς. Μέσα στς αταπάτες πο δημιούργησε τ τέλος το β΄ παγκοσμίου πολέμου, διαίτερα στς χρες τς νατολικς κα Κεντρικς Ερώπης, συναντμε τ γενι το A. E. Bakonsky ν κινεται δειλά, ν σηκώνει τ βαρύ της φορτίο πρς τὸν Γολγοθ  μέσα σ πλήρη σύγχυση κα γνοια. συμμετοχ της  σ’ ατ πο νομάστηκε «οκοδόμηση το σοσιαλισμο», κτς το τι ταν ποχρεωτική, συνέβαινε ν εναι  «καθολικ οκειοθελής».  χει κα δια μεγάλο ποσοστ εθύνης κα δν μπορε τσι πλ ν θεωρηθε τι κανες δν ξερε τί κανε σ ποις καταστάσεις συμμετεχε, μ μέτρο βεβαίως τν προσωπικ στάση το καθενός.
            Γόνος ξεριζωμένης οκογένειας, π τν σημεριν νεξάρτητη Μολδαβία, (τότε π σοβιετικ κατοχή),  γεννήθηκε τ 1925 στ Cofe-Hotin, π πατέρα ερωμένο. Μετ π μεγάλη οκογενειακ περιπλάνηση σ διάφορες πόλεις κα χωρι τς Ρουμανίας, βρίσκεται στ Cluj, τ 1946, μ «τς  λασπωμένες ρβύλες του» πως λεγε στενός του φίλος κα συνεργάτης γι πολλ χρόνια Aurel Rau. πρξε νθρωπος τς διασπορς κα ατ διαχέεται σ λο τ ργο του. Μετ τν ξεριζωμ τς οκογένειάς του περιπλανήθηκε μαζί της γι πολ στς μακρινές, λασπωμένες, ξεχασμένες παρχίες τς πατρίδας του. ζησε πλάι σ πλος νθρώπους, γνώρισε θη κα συμπεριφορές, κοινωνικ προβλήματα πο μι καλοβολεμένη ζω σ να μεγάλο στικ κέντρο δν θ τν φηνε ν συναντήσει. Βίωσε π κοντ τς δυσκολίες κα τ προβλήματα τς ρουμανικς κοινωνίας κα διαμόρφωσε π πολ νωρς εκόνα γι τ περιβάλλον πο ναπόφευκτα μελλε ν ζήσει. Ὁ A. E. Bakonsky πρξε προσωπικότητα ντονα πολιτική. Φυσιογνωμία τραγική, πως τραγικ ταν τ τέλος τς ζως το (σκοτώθηκε στ σεισμ τς 4ης Μαρτίου 1977, στ Βουκουρέστι, ταν κατέρρευσε τ σπίτι τς Veronica Porumbacu, στ ποο βρισκόταν μαζ μ λλους κτ διακεκριμένους πνευματικος νθρώπους), φο εχε λθει σ ρήξη μ διο του τ παρελθόν.
            Ὁ A. E. Bakonsky ποτελε μιὰ διόμορφη περίπτωση, σ σύγκριση μ πολλος λλους ποιητς τς γενις του, χι τόσο γι τς πολιτικές του πιλογές, λλ γιατί, παρ  τς πιλογς του ατές, ποίησή του διαπνέεται π να διόμορφο προσωπικ λυρισμό.  Τ ργο του χωρίζεται σ δυ περιόδους. Στν περίοδο που συμμετέχει νεργ στν πολιτικ ς μαχόμενος λογοτέχνης, εναι τ χρόνια τς πρόλετ-κολτ μέσως μετ τν πόλεμο,  κα στ δεύτερη περίοδο που γίνεται μφανς μετακίνησή του π τς θέσεις τς πίσημης κομματικς λογοτεχνίας.
            Ρουμανία, ποτελε κα ατ μι διόμορφη περίπτωση, σ σχέση μ τς πόλοιπες χρες το «παρκτο σοσιαλισμο». Χώρα γροτική, μ τεράστιες κοινωνικς ντιθέσεις πρν π τν πόλεμο, νταγμένη στ στρατόπεδο τν δυνάμεων το ξονα —κολούθησε πιστ τν Γερμανία, ποστέλλοντας μεγάλες δυνάμεις στ νατολικ Μέτωπο— κανε μιὰ θεαματικ στροφ πρς τ τέλος το πολέμου: μετ π να θνικοκομμουνιστικ στρατιωτικ πραξικόπημα πο φερε τος σχεδν νύπαρκτους ριθμητικ κομμουνιστς στν ξουσία, προσχώρησε στς συμμαχικς δυνάμεις, φο στράφη προηγουμένως ναντίον τν πρώην συμμάχων της τ 1944, κα ντάχτηκε, μετ τν εσοδο το κόκκινου στρατο στ δαφός της, στ νατολικ μπλόκ.  Στ Ρουμανία πρχε νέκαθεν σχυρ ντικομουνιστικ ρεμα, τ ποο εχε σχέση μ τν καχυποψία πέναντι στ ρωσικ ξωτερικ πολιτική, πο θεωροσε τ ρουμανικ δάφη ζωτικς σημασίας κα δν κρυβε καθόλου τς πεκτατικές της διαθέσεις. Πολλο στορικο πολογίζουν τν ριθμ τν ρουμάνων κομμουνιστν γύρω στ 300 τομα πρν τν πόλεμο. κομμουνιστικ δικτατορία πιβλήθηκε στ ρουμανικ λα μ τ δύναμη τν πλων, ποτελώντας σν  τ  χρόν να πολιτικ παράδοξο. γκαθιδρύθηκε να καθεστς πο δ μποροσε ν λάβει πόψη του τς πραγματικς νάγκες τς ρουμανικς κοινωνίας, ν πιεζόμενο π τ πράγματα, σ ρισμένους εαίσθητους τομες ποχρεώθηκε ν’ κολουθήσει μία ντιφατικ πολιτική. Μ τν πάροδο το χρόνου κα μ μπορώντας ν ντιμετωπίσει τ προβλήματα, κυρίως οκονομικ πο τ διο τ καθεστς δημιούργησε, ρχισε ν κμεταλλεύεται στ πακρο τν αξημένη εαισθησία το ρουμανικο λαο πέναντι στ θνικά του προβλήματα, καλλιεργώντας ναν κρατο θνικισμ μ συνέπειες πο κόμη κα σήμερα πηρεάζουν τς πολιτικς καταστάσεις. διομορφία το ρουμανικο κομμουνιστικο καθεσττος φάνηκε στ μέσα τῆς δεκαετίας το ’50 ταν ρχισε ν διαφοροποιεται π τ σοβιετικ πιρρο κα ν πιχειρε νοίγματα πρς τ δυτικ κόσμο. Σ’ ατ τ διαδικασία τ καθεστς πιστράτευσε τ πλο το ντιρωσισμο κα προχώρησε σ μιὰ σχετικ φιλελευθεροποίηση, παρασύροντας μαζί του ερύτερες μάζες. Πολλο νθρωποι τν γραμμάτων κα τν τεχνν πιστεύοντας τι ατ διαδικασία μπορε ν δηγήσει σ μεγαλύτερα νοίγματα κα σ μεγαλύτερη φιλελευθεροποίηση, συντάχτηκαν μ τ καθεστώς. δια πολιτικ φαρμόστηκε κα ργότερα, κατ τν νοδο το Τσαουσέσκου στν ξουσία, μ πι χηρ φρασεολογία κα περισσότερες νέργειες στν ξωτερικ πολιτικ κα μ τ γνωστ ποτελέσματα.
            Μεγάλος ριθμς διανοουμένων πεσε στν παγίδα τν διακηρύξεων γι θνικ νεξαρτησία κα νίσχυση το θνικο κέντρου κα στς δυ παραπάνω στορικς στιγμές. στάση τν διανοουμένων ατν μπορε ν ξηγηθε μέσα π τ πλαίσιο τς πόλυτης κυριαρχίας τς κομμουνιστικς δικτατορίας: τρόμος, λλειψη πληροφόρησης σ μεγάλο βαθμό, συστηματικς λεγχος κα παρακολούθηση, φόβος, σύγχυση, καχυποψία, ξόντωση κάθε ντίθετης ποψης! μεγάλος δελφς πανταχο παρών. Τν ποχ κείνη, στν Τέχνη, σοσιαλιστικς ρεαλισμς  μία συντεταγμένη κα προκαθορισμένη πολιτικ μνε τ κόμμα κα τ πιτεύγματά του, μνε τν πατρίδα κα τ νέα ποχή, τέλος μνε τ  νέο τύπο νθρώπου.
            Ὁ A.E.Bakonsky δν ποτελε ξαίρεση π τ παραπάνω. Τ μεταπολεμικ χρόνια, κατ τν περίοδο πο πρωτοδιαμορφώνεται ποιητικ μφανίζεται ς νας π τος κπροσώπους τς νέας ποίησης. κολουθε τ δρόμο πο κολούθησαν πολλο λλοι τς γενις του, μις γενις πο —κατ τν Gheorge Munteanu, στεν συνεργάτη το ποιητ στ περιοδικ Steaua— στορία τς στέρησε πρόωρα τν φηβικ ρομαντισμ κα τν κατέστησε παραγωγική, ν κα  φαινομενικ χωρς κριβς ντικείμενο  μ’ να διάζοντα ρεαλισμό, πο νκε σ μία λικία πι μακρινή. Εναι νέοι, συμμετέχουν σ πολ μεγάλο βαθμ στ πολιτικ κα κοινωνικ γίγνεσθαι κα ατς περίγυρος καθορίζει τ εδος τς ποίησής τους: “περισσότερο κοινωνικ κα δεολογικ παρ ξομολογητικ κα ψυχολογική”.
Στν ρίζοντα το σοσιαλιστικο ρεαλισμο, λυρισμς παύει ν εναι νας χρος διακήρυξης προσωπικν συναισθημάτων, να τομικ πόσταγμα κα κόμη σωτερικς κόσμος χάνει τ δικαίωμα τς ατόνομης αθυπαρξίας γι ν γίνει ποδέκτης  μόνο τν κοινωνικοϊστορικν ντιδράσεων τς ζως.
σθένεια τς «παιδικς λικίας»  τς νέας κομμουνιστικς κουλτούρας βαλε τ μανιχαϊστικ σφραγίδα τς πάνω στν καλλιτεχνικ κα πνευματικ παράδοση διακόπτοντας τ συνέχεια νάμεσα στς γενιές, καθς κα τν παφ μ τν παγκόσμιο χρο. Τ πρτα δειλ βήματα ποδέσμευσης π τν πνιγηρ ναγκαλισμ τς ποίησης μ τν πρόλετ-κολτ γίνονται στς ρχς τς δεκαετίας το ’60.
Στν περίοδο τς ποθέωσης το σοσιαλιστικο ρεαλισμο, λυρισμς σιωπ, δν πάρχει χρος γι ν κδηλωθε κα σωτερικς κόσμος τν ποιητν χει χάσει τ δικαίωμα μις ντελς προσωπικς κα ατόνομης παρξης, ποταγμένος μέσα στς γενικότερες κοινωνικοπολιτικς καταστάσεις. Κυριαρχε ποίηση τν δεν. ρωτισμς ποτάσσεται στν πολιτικ σκοπιμότητα. H προσφυγ στ φολκλορικ μοτίβα ντείνεται, γίνεται μ μεγάλο προγραμματισμ κα συστηματοποίηση. ποθεώνεται λογοτεχνικ τεχνική, νας φορμαλισμς πο στέκεται περισσότερο στν ξωτερικ μορφή, παρ στν οσία. ποίηση ταυτόχρονα γίνεται μέσον προβολς τν πολιτικν συνθημάτων το κόμματος στ κυνήγι τς οτοπίας.
            Στ πλαίσια κείνης τς στατικς κα μιχλώδους περιόδου, μι ατόνομη παρουσία ποστασιοποιημένη π τ καθεστς κα μ σαφς κριτικ στάση πέναντί του,  πρακτικ ταν δύνατη. κατάσταση ταν ποδεκτ π λους. ξασφαλισμένη σχετικ πιβίωση, μ διάφορες κοινωνικς παροχές, πο λίγα χρόνια πρίν, σαν διανόητες γι τς πλατις μάζες λλ κα γι τος διανοουμένους, ξασφαλισμένη φήμη γι τ σύνολο σχεδν τν διανοουμένων πο εχαν συνταχτε μ τ καθεστς πλς τ νέχονταν, λα συχα κα καλά. διεθνς περίγυρος, κι ατς δειχνε ν νομιμοποιε τ νατολικ καθεσττα κα μυστικ στυνομία εχε μν πολλ δουλειά, λλ σ λλο πίπεδο. Δν ταν ναγκαο ν συλλαμβάνει δεδηλωμένους χθροὺς τοῦ καθεσττος, μαζικ (τέτοιοι δν πρχαν πολλο· πλειοψηφία τους εχε διωχθε τ πρτα χρόνια, λίγοι εχαν διαφύγει στ ξωτερικό, ο περισσότεροι βρίσκονταν στς φυλακς κα κανες πι δ μιλοσε γ ατούς), λλ εχε ποχρέωση ν πενθυμίζει τν παρουσία της, που κα ἐὰν ταν ναγκαο. Τ χαρακτηριστικότερο σως πίτευγμα τν κομμουνιστικν δικτατοριν, σ σύγκριση μ τ λοκληρωτικ καθεσττα το δυτικο κόσμου, ταν, πιβολ τς ατολογοκρισίας. ατολογοκρισία  γινε ψηλ τέχνη το πρακτικο βίου. Μία  «μαζική» πρόοδος τν νθρώπων, στς δημόσιες σχέσεις κα κδηλώσεις τους. κάθε νας ξερε π πρν τί πρεπε ν πε κα πς ν τ πε. Κανένας δ μπορε ν σχυριστε, τι ο διανοούμενοι κείνης τς ποχς προέβαλλαν ντίσταση στ καθεστώς. Κα πήλαυσαν τ προνόμια πο τος παραχώρησε, κα φρόντισαν γι τ προσωπικ τους βόλεμα. πολιτική, εχε παραχωρήσει τ θέση της, στν μικροπολιτική. Δημόσιες σχέσεις, πιφανειακ κριτική, κουτσομπολιό.
λοι ο συγγραφες τς ποχς του, ο συγγραφες τς δεκαετίας το ’50, λειτουργοσαν περίπου μ τν διο τρόπο. Περίπου τ δια θέματα τος πασχολον στν κοινωνικ κα λογοτεχνική τους δράση. Δν μπορον ν ποστασιοποιηθον π τν περιρρέουσα κοινωνικ πραγματικότητα. Τ ποιήματα ατς τς περιόδου εναι χαρακτηριστικ γι τν δυναμικ μεγαλοφροσύνη τους, τν πικό τους χαρακτήρα κα τν συνθηματολογία  τους. Καθρεφτίζουν καταστάσεις τς ποχς : «Σύντροφοι, στ κάμπο ν προβάλλουμε σν στρατς / Τ σύνθημα τς νοιξης περν πετώντας / Οτε να κομμάτι γς καλλιέργητο / Γι τ καλό του λαο μας λόκληρου!» (Dupa ploaie=Μετ τ βροχή, π τ συλλογ Τραγούδια  τς μέρας κα τς νύχτας, 1954). Ατ τ θεματολογία κολουθε σ μία σειρ π ποιήματα: Din turnul Goliei (π τν Πύργο τς Γκόλια), Pamintul ( Γ), Amintiri din munţi Bihariei (ναμνήσεις π τ βουν τῆς  Μπιχαρίεϊ), La Griviţa ( Στν Κρίβιτσα).
            Μι εκόνα ατς τς κατάστασης μπορομε ν δομε στν ποίηση το A.E. Baconsky, μέσα π τ ποιήματα τς δεκαετίας το 1950. Στ ποίημά του, «π γάπη», προσφέρει τν γάπη του στ σύζυγό του Κλάρα (στν ποία κα τ φιερώνει) «γι τς καινούργιες ντιλήψεις της», ν ταυτόχρονα, ασθάνεται ποχρεωμένος ν φιερώσει τ διο ποίημα κα «στος συντρόφους πο φτιάχνουν καινούργια σκάφη στ Δούναβη», συνδέοντας τσι στεν τ ντελς προσωπικά του ασθήματα μ κοινωνικς καταστάσεις. Μερικ  ποιήματα, ατς τς θορυβώδους ποίησης,  «τς μεγάλης πνος», πως λεγε διος, πιβίωσαν. Πολ νωρίς, σ σχέση μ λλους, A.E. Baconsky, χαμήλωσε τος τόνους. «ϊντε συντρόφοι,  ν ξημερώσουμε μακρι θερι ν ρίξουμε, σ χμα σκοτεινό» γράφει, λλ νθάρρυνσή του ταν κρυμμένη π μία εκόνα καθορισμένη παρ δυναμική:  «Σύντομα στ θόλο, γενναία θ φέρει/  καβαλάρης τς νύχτας, τ φεγγάρι στ σέλλα πάνω». Σταδιακά, κριτικ του διάθεση πρς τν πραγματικότητα μέσα στν ποία ζε τν πομακρύνει π’ ατ τν πικ ποίηση. λυρισμς του ποδεσμεύεται κα κόμη κα σ ποιήματα πο πηγάζουν π πικ διάθεση πάρχει μία πρόθεση  ατοπροσδιορισμο, νας ατοέλεγχος:
 «Τί λέει καιρός;/Λέει πς πεθαίνοντας/Ατο πο γωνίστηκαν γι τ λευτερι ατ αώνια θ τος κρατμε στ μνήμη/πως τ στιγμ το θανάτου, τ μάτι τους διατρέχει/Παραισθητικό, φευγαλέο/καίγοντας στν μίχλη τν σχνν χρόνων/τ κρυμμένο, τ σύλληπτο μέλλον/ταν πεθάνω, θ τ δ μ τν τελευταία ματιά».
π τ ποιήματα τς πρώτης περιόδου το ποιητ, δν πρέπει ν παραβλέψουμε τ «Ποίημα τς Φλαμουρις». Ατ τ ποίημα μπορε ν ντιπαραβληθε μ τν οκουμενικότητα τς ποίησης το Mihai Eminescu. ποιητικ ατ σύνθεση, εναι δύναμη κα καθόλου ντιπροσωπευτική, ς πρς τ σύνολο τς ποίησής του, λλ τ τέλος της καταγράφεται ς μι γοητευτικ μπνευση νς ξαιρετικο συναισθήματος: «… Θ πάρξει, κάπου, κάποια φορά, θ γίνει/Μι Φλαμουρι ν σιγοψάλλει τ τραγούδια μου;/Μι Φλαμουρι πο π πάνω της, συχν πλεύσει στος μεγάλους κύκλους, παλ/ ϊτς το καιρο μου…/» ϊτός, πο περιστρέφεται πετώντας γύρω π τ φλαμουριά, μλλον εναι γι τν ποιητ ποχή του.  Ατν πεικονίζουν ο κύκλοι, νυψωτικ κίνηση, νύπαρκτη κα κατ κάποιο τρόπο, φαντασιακ προβολ τς φλογερς πιθυμίας γι ξάρτηση π μιὰ ρχοντι πρόσιτη γι κείνη τν ποχή.
Σ’ ατ τν πνιγηρ κατάσταση, A.E. Baconsky, διανοούμενος πο μφανίστηκε ταυτόχρονα μ τ καθεστς κα μέσα π’ ατό, μ πολλ προνόμια λλ κα μ κοινωνικ προβολ μεγάλη, εναι πρτος διανοούμενος πο τόλμησε ν βάλει τ χέρι του στν πληγ κα ν πιμείνει μέσα π τν τέχνη του, στν προβολ τν αρετικν ντιλήψεών του μέχρι τ τέλος του.
λλαγή του δν συντελέστηκε πότομα. π τ 1953 κόμη, μ τ ποίημα «Ρουτίνα», πο δημοσίευσε στ τεχος το ουνίου το περιοδικο Almanah Literar, πο ξεδίδετο στ Cluj, κα το ποίου ταν διευθυντής, προκάλεσε τν ντίδραση το Mihu Dragomir, ποος μ μία νοιχτή πιστολ πρς τν σύντροφο Α.Ε. Bakonsky, πο δημοσιεύτηκε τν 1η Σεπτεμβρίου 1953 στ περιοδικ Contemporanul,  μέμφεται τν ποίηση το A.E. Baconsky τι «δν εναι να πόσταγμα τς ποίησης(…) θεληματικ σαφής, μι συμπεριφορ  πο υοθέτησε τελευταα τ Λογοτεχνικ λμανκ πέναντι στν ποίησή μας…» σαρκασμός, διαχέεται σ λη τν ποίηση το A.E. Baconsky. Σταδιακά, μ τν A.E. Baconsky ρουμανικ ποίηση περν π τν εκονολατρία στν σωτερικότητα κα π τν ατοσχεδιασμ στ στοχασμό.
 Στ ποίημα Ρουτίνα, γίνονται ασθητ τ σημάδια τς μεταστροφς του. Σ’ ατ τ ποίημα, A.E. Baconsky, συνδέει τ σαρκασμ μ τν λληγορία. Τ ποίημα ατ δν γινε κατανοητ π πολλος στν ποχή του. συνήθιστη ρυθμική του, διαφορετικότητα το φους του, τ δηγον ξω π τν κοιν λογική. πάρχει μιὰ «ρουτίνα» στ ποίηση, τσι ποφαίνεται ποιητής, καθς πίσης κα μιὰ ρουτίνα σ’ λόκληρη τν στορία. ποίηση, φρόνιμη κα γκρίζα, δική του ποίηση καθς κα τν λλων, π πολ καιρ δν δίνει περιθώρια πιβίωσης στ δημιουργό: π τς παλις νθολογίες/Μᾶς περιγελον τ ξεχασμένα νόματα/ νέος μ μπαμπάκι στ ατι/π τν ρχ τ δρόμο πάλι διατρέχει…/  Τ ξεχασμένα νόματα, εναι τ νόματα τν μεγάλων διανοουμένων το μεσοπολέμου, πο κανες δ μποροσε μέχρι τ 1953 ν ναφέρεται σ΄ ατά.  Μέσα π’ ατος τος στίχους περιγράφει τ δική του ρουτίνα. Κάνει τν ατοκριτική του: «Πρωί. κόσμος στ δρόμο, πάει στ δουλει του/Σ’ χει διαβάσει κάπου/Σ κανέναν δ χρησιμεύεις, σ πορρίπτουν/Ζωντανς νεκρς στ κόσμο σου…» Ατ τ ποίημα, εναι τ μόνο πο δημιουργός του περιέλαβε στ συλλογ τν ποιημάτων του, πο πανεξέδωσε τ 1967, μ τ τίτλο Fluxul Memoriei ( παλίρροια τς Μνήμης,  Α΄ κδοση 1957).
Ὁ A. E. Baconsky, στ 1956, στ 1ο Συνέδριο Συγγραφέων τς Λαϊκς Δημοκρατίας της Ρουμανίας, θετε τ ρώτημα: «ποιά εναι τ ρια το ρεαλισμο στ λυρισμό;» Τ τολμηρ ατ ρώτημα τ θέτει σ μιὰ δύσκολη ποχή, που ποιαδήποτε λλη τοποθέτηση πέραν τς πίσημης κομματικς γκυμονε πολλος κινδύνους. διοσυγκρασία του, πλήρως συναισθηματική, τν δηγε π τότε σταδιακ σ μία πορεία μοναχική. Σ’ ατ τ συνέδριο διαπιστώνει: «τν διαρκ κίνδυνο πο δηγε τν ποίηση στν κφυλισμό, κάτω π τν ψεύτικη κηδεμονία το ρεαλισμο, στν πεζ στιχογραφία το καθημερινο γεγονότος, το κπεσμένου στ σύνολό του». τοποθέτηση ατ τν δηγε πλέον στν ξοδο π τν οτοπία τς πολιτικς κα κοινωνικς πραγματικότητας. π δ κα πέρα, ποστασιοποίηση π τν πολιτικ κα κοινωνικ πραγματικότητα στ ργο του,  εναι μφανής.  Τ 1957, κδίδει τ συλλογ μ τν συνήθιστο τίτλο: παλίρροια τς Μνήμης.  Μετ τ λυρικ ξαρση πο διαχέεται στν προηγούμενη συλλογή του, «Πι πέρα π’ τ χειμώνα», μ τν Παλίρροια τς μνήμης, πιδιώκει ν χειραφετηθε π τ παρελθόν.  τίτλος ατς τς συλλογς εναι γεμάτος πισημάνσεις, τς ποες τ ποίημα πο περιλαμβάνεται σ’ ατ μ τν διο τίτλο, δν μπορε ν τς ξαντλήσει.  ποιητικ ατ συλλογ το A.E. Baconsky εναι πρώτη πο μπορε ν χαρακτηριστε συνολικά, ς ποιητικ συλλογ τς χειραφέτησής του π τς πολιτικς κα κοινωνικς οτοπίες κείνης τς σκοτεινς ποχς.  Κα χι μόνον πρώτη κδοσή της, λλ πως προκύπτει π τ περιεχόμενά της, κα δεύτερη κδοση, πο κυκλοφόρησε τ 1967. Παλίρροια τς Μνήμης, ποτέλεσε στ 1957,  να χτύπημα στ στορικ πλαίσιο τς ποχς, πο θελε τν ποίηση προσηλωμένη στν ποψη τι πρέπει ν εναι συνδεδεμένη μ τ παρόν. Μαρτυρικά, σ προσωπικ πίπεδο A.E. Bakonsky γίνεται πρτος ρουμάνος ποιητς μετ τν πιβολ το κομμουνιστικο καθεσττος, πο προσδίδει στ ργο του μιὰ θεματική, στορική, τν ποία μετατρέπει σταδιακ σ μι λυτρωτικ μορφ λευθερίας. Τ ργο του, τώρα πι τν τοποθετε στν πρωτοπορία τς ποχς του. Παλίρροια τς Μνήμης, εναι γι πολλος πο σχολήθηκαν μ τν ποίησή του, τ πρτο αθεντικό του ργο. Χωρίς, ως τν κδοσή της ν εναι κόμη ποίησή του συμπαγς κα μ συνέχεια στ διαίτερα χαρακτηριστικά της —ρκετς φορς ως τώρα στιχουργική του εναι περιστασιακ κα μ πολλς μεταπτώσεις—, ατ ποιητικ συλλογ  εναι  τ πρτο του ργο πο χαρακτηρίζεται π μία συνεκτικ κα προσωπικ ντίληψη γι τν ποίηση. κολούθησαν τρες ποιητικς συλλογές, Calatorii în Europa si Asia/Ταξίδια στν Ερώπη κα στν σία, 1960,  Versuri/Στίχοι, 1961, κα Imn către zorii de zi/μνος πρς τν αγ τς μέρας, 1962. πρώτη π’ ατς δν ποτελε κάτι τ καινούργιο π τν πλευρά του, στν τομέα τς ασθητικς. Τ ποιήματα ατ ποτελον τς ταξιδιωτικς ντυπώσεις το δημιουργο τους, μετ π να μεγάλο ταξίδι πο κανε κείνη τν ποχ στς χρες τς νατολς. Στν δεύτερη, «Στίχοι», οσιαστικ προαναγγέλει τ συλλογή: «μνος πρς τν αγ τς μέρας». Σ’ ατν τ συλλογή, γι τν Baconsky μνος τείνει ν προσλάβει μερικ π τ ρχικ του νοήματα, πελευθερώνοντας π τν μεση ποταγ κα δημιουργώντας θέση γι κάποια συναισθήματα μεγάλων διαστάσεων, γενικ νθρωπιστικν, μπροστ στν αωνιότητα τς φύσης. ποιητς γιορτάζει, πως κανε μέχρι τώρα κα π τώρα κα πέρα, τν ναλλαγ τν ποχν, μι διαλεκτικ το φωτς κα το σκότους, συχν εμετάβλητη μέσα σ’ να πεδίο πέραντα νοιχτό. Κυρίαρχη ποψη τώρα, εναι να πάθος πο προσμετρται ς πρόσωπη ξομολόγηση κα τ «εγώ» πενδύεται μ συμβολικ σχήματα.
            κολουθε ποιητικ συλλογ Fiul Risipitor/ σωτος Υἱὸς (1964), στν ποία Baconsky χει καταληφθε π τν δέα τς στεροφημίας του, το τί θ γίνει στ μετ π’ ατν ποχή, σ σχέση μ τν προσωπική του πνευματικ κληρονομιά. λυρισμός του, λειτουργε ς παρακαταθήκη κα διακρίνεται γι τν ντονο ατοβιογραφικό του χαρακτήρα.  δ ασθάνεται τι πλησιάζει τ τέλος ς μία λπίδα καί, ταυτοχρόνως ς πειλ: «Κάθε ρα μ’ λλάζει κα κάθε βμα/Μ φέρνει πάντα, πι κοντ στ μυστήριο κενο, το τί θ’ πογίνω…/. «Σ’ ατ τν ποιητικ συλλογή», γράφει E. Simion, « ποιητς καταθέτει να φος χι τελείως καινούργιο, λλ πι μφανές», κα «τ ποιήματα ατ εναι τ πι ραα ποιήματα το Baconsky, κα μία π τς καλύτερες συλλογς πο ξεδόθησαν, μετ τν πόλεμο». Σ’ ατ τν ποψη μπορε ν ντιπαραβληθε ποψη το Mircea Martin, «τι δ μπορομε ν μιλμε γι μία καλλιτεχνικ πρόοδο, στν ποίηση το Baconsky, μετ τ 1957, ταν κατάφερε, χι ν νακαλύψει λλ ν ποδώσει κύρος στ λυρισμό του, τς δυνατότητες το ποίου κμεταλλεύτηκε στ συνέχεια, μ μι ντατικ μεταβλητικότητα π τ να ποίημα στ λλο, κα χι π ποιητικ σ ποιητικ συλλογή».  Χωρς ν εναι πι σημαντικ πι ντιπροσωπευτική, π τν «Παλίρροια τς Μνήμης» π τν «μνο πρς τν αγ τς μέρας», ποιητικ συλλογ σωτος Υός, χει τ σημασία της ς πρς τ γεγονός, τι κλείνει μία περίοδος δημιουργίας, ποία μας πιτρέπει τσι κι λλις, μ’ ατ τ ργο, ν τν ξιολογήσουμε συνολικά.


Ὁ A.E. Baconsky, μαζ μ τος Aurel Rau, Victor Felea, Aurel Gurghianu, Gheorge Munteanu, κα λλους πολλος λογοτέχνες πο μφανίστηκαν μετ τ 1945, δρυσαν κα ξέδωσαν στ Cluj, τ περιοδικ Almanah Literar, τ ποο π τ 1954 μετονονομάστηκε σ Steauă=στέρι, κα τ ποο παιξε σημαντικ ρόλο στ λογοτεχνικ πράγματα γι πολλ χρόνια ναδυκνείοντας πολλος σημαντικος νέους λογοτέχνες. Τ περιοδικ ατ ποτέλεσε τ βμα το A.E. Baconsky. Σ΄ατ τ περιοδικ δημοσίευσε τ ποίημα “Ρουτίνα”. π τν πρώτη στιγμ πο γινε Διευθυντς το περιοδικο, δωσε τ στίγμα του. νοιξε τς πόρτες το περιοδικο γι συνεργασίες μ διανοουμένους πο π μακρν σαν ποκλεισμένοι κα παγορευμένοι. Χαρακτηριστικ συνεργασία εναι κείνη μ τν Lucian Blaga κι κόμη,  ναθέρμανση το νδιαφέροντος γι τν ποίηση το Gheorge Bacovia, πού, λόγω το πεσιμιστικο της χαρακτήρα, ταν πορριπτέα π τ καθεστώς. Σ’ ατν φείλεται παναφορ στ σύγχρονη πραγματικότητα, το ργου το Mateiu Caragiale. νέσυρε στν πικαιρότητα τ ργο πολλν προσωπικοτήτων πο ταν ντίθετες πρς τ κομμουνιστικ καθεστς τ ργο λλων πο τ καθεστς εχε παγορεύσει. πίσης διηύθυνε φιερώματα γι τ Μαγιακόφκι, τν Κρλ Σάντμπουρκ, τν Ρομπρ Φροστ, τὸν Βαλλερ Λαρμπώ, μετέφρασε λλους πως, Σαλβατόρε Κουασιμόντο κα ννα χμάτοβα.
Μαζ μ τος συνεργάτες του στ περιοδικ Steaua, ποτέλεσαν τν πυρήνα μις δυναμικς μάδας, νοιξαν νέους δρόμους στν ποίηση, καί, γενικότερα στ ρουμανικ λογοτεχνία. Ατο νέστησαν κα ποκατέστησαν τν λυρισμό, παραμερίζοντας τν κομματικ ρητορικ κα μέσα π πολλς συγκρούσεις, νέδειξαν τ πρόσωπο τς σύγχρονης ρουμανικς λογοτεχνίας. Ο  A. E. Baconsky, π τν πρώτη στιγμ τς μφάνισής του στ ρουμανικ γράμματα, προέβαλλε ς μι πολ δυνατ προσωπικότητα μ τάσεις πολωτικές. πέκτησε πολλος κα πιστος φίλους, λλ κα πολλος χθρούς. στόσο, πρξε νας διανοούμενος, πού, ν κα δν συμμετεχε σ πρακτικ πολιτικ δράση ναντίον το λοκληρωτικο καθεσττος, μέσα στ ποο δημιούργησε, κοιν εναι διαπίστωση, τι τ μ τ ργο του, ταν πρτος πο βαλε τ σφραγίδα τς διαμαρτυρίας. Τ τραγικό του τέλος, ταν νάλογο μ τν πορεία του στ ζωή. 

Δεν υπάρχουν σχόλια: