Πέμπτη, Νοεμβρίου 08, 2012

ΜΑΡΗ ΘΕΟΔΟΣΟΠΟΥΛΟΥ: ΟΡΟΠΕΔΙΑΣΗ

Μάρη Θεοδοσοπούλου: 
ροπεδίαση
«ροπέδιο», Τεχος 12, Καλοκαίρι 2012
Κυριακή, 04 Νοεμβρίου 2012
Ἡ Ἐποχή


Στς πολλς μέχρι σήμερα φιερωματικς σελίδες γι τν Γιάννη Σκαρίμπα ρχονται ν προστεθον κα ο νδιαφέρουσες σελίδες το περιοδικο «ροπέδιο». Πρόκειται γι σχετικ νέο περιοδικό, τ ποο δύσκολα ταξινομεται. Εναι πελοποννήσιο περιοδικό, γενικς τς περιφέρειας, τς παρχίας πως λέγαμε παλαιότερα, θηναϊκό; Μλλον μοιρασμένο δείχνει. ς δρα δηλώνεται θήνα, λλ καρδι το γχειρήματος φαίνεται ν παραμένει Νεμούτα Φολόης. πως κα ν χει, κδότης του, ποιητς Δημήτρης Κανελλόπουλος, τηρώντας τν πόσχεση, πο εχε δώσει στ πρτο τεχος, καλοκαίρι 2006, π τ ροπέδιο τς Φολόης, ξακολουθε ν πισκοπε “τν λεία κα λο τν Μωριᾶ, λλ κα παραπέρα λη τν λλάδα”. Μέχρι τν Χαλκίδα, “τν περιπόθητη πόλη” το Σκαρίμπα. τοίμασε ναν φιερωματικ τόμο, πότοκο μις “κεραυνοβόλας γάπης”, πο χρονολογεται π τ Χριστούγεννα το 1971, ταν πρε μιὰ πρώτη γεύση, διαβάζοντας «Τ θεο τραγί». Βεβαίως, βιάστηκε λίγο, φο τ πετειακ τος εναι τ 2013, τν Σεπτέμβριο, ταν συμπληρώνονται 120 χρόνια π τ γέννηση το Σκαρίμπα κα τ 2014, ανουάριο, πο συμπληρώνονται 30 χρόνια π τ θάνατό του.
Στ φιέρωμα, κατ σειρ περιεχομένων, γράφουν: Νίκος Γριπονησιώτης, Συμεν Γρ. Σταμπουλοῦ, Ν. Δ. Τριανταφυλλόπουλος, Δημήτρης Κανελλόπουλος, Σούλα Παπαγεωργοπούλου-ωαννίδη, ρ Τσαρνᾶ, Σπύρος Κυριάκης, Κωνσταντνος Κλ. Μπαϊρακτάρης. πίσης, δημοσιεύονται ο μιλίες στν «σπερίδα γι τν ποίηση το Γιάννη Σκαρίμπα», πο πραγματοποιήθηκε στ Μέγαρο Μουσικς, στς 16 ανουαρίου 2012. κόμη, κείμενα τν Ἠ.Χ. Παπαδημητρακόπουλου κα Κώστα Μίσσιου. Κα τέλος, δυ θησαύριστα κείμενα κα να νέκδοτο ποίημα το Σκαρίμπα. Σελίδες πλούσιες σ πληροφορίες. Ν προσθέσουμε τρες παρατηρήσεις, κάτι σν παροράματα.  
σο φορ τ γλωσσικά του Σκαρίμπα, τμολάω” ταυτίζεται μόνο ς πρς τν πρώτη σημασία του μ τ “μολάω”, που τ δεύτερο σημαίνει “δίως χαλαρώνω παρ τος ναυτικοῖς”, γι’ ατ κα τ υοθετε Σκαρίμπας σ ντικατάσταση το “ντώνω”, στε ν ναρμονίζεται μ τ θαλασσιν εκόνα το τετράστιχου («Τράβα λοιπόν, φο μ πς, τράβα ζωή-καράβι, / γύρω θ πέφτει –καταχνιά– το χρόνου σιωπή, / κι γάπη της –φάρος βαθιά– θ σβε μι κα θ’ νάβει / σν μιὰ κλωστ πο μι μολάει κα μιὰ πάει ν κοπε!...»).
σο φορ τ φράση «Ψυχ βαθιά!», πο χρησιμοποιε Σκαρίμπας σ διήγημά του, μλλον παιτε βαθύτερη “νασκαφή”  κα συνεπέστερη “καταγραφ” τς περιπετειώδους πορείας της, γι ν μν ναπαράγονται κα διαιωνίζονται στρεβλς πόψεις. σο γι τ τραγουδάκι, πο παρατίθεται ς τεκμήριο τι ν λόγ φράση χρησιμοποιήθηκε στν μφύλιο, νήκει στ νόθα της διαδικτυακς πικράτειας κα συμπληρώνεται μ να τρίτο τετράστιχο: «ντάρτισσες το νείρου θυγατέρες / δν σς τρομάζουν ο σφαρες / στ χτνος ρμτε Ψυχ Βαθι / γι δίκιο, τιμή, λευτεριά.»
να τρίτο παρόραμα ντοπίζεται στ ξαιρετικ νδιαφέρον φωτογραφικ λικό, μ τ ποο εκονογραφεται τ σκαριμπικ φιέρωμα. κε, ο ποδιδόμενες φωτογραφίες το Σκαρίμπα στν θεσσαλονικι πεζογράφο Τόλη Καζαντζ εναι μν π τ ρχεο του, λλ ο λήψεις γιναν π τν πιστήθιο φίλο του, τν ρασιτέχνη φωτογράφο Γιάννη Στυλιανο. Διόλου πίθανο, τ ρνητικ ν γιναν κι ατ στάχτη στν πρόσφατη καταστροφικ πυρκαγι τν ρχείων το Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης.    
Ο δυό-τρες ατς παρατηρήσεις ς μν κληφθον ς μεμψιμοιρία, λλ ς νδελεχ νάγνωση το φιερωματικο τεύχους. Ατ ξήγηση πειδ δν χουμε συνηθίσει κόμη σ  νευ ναγνωστικο ντικρίσματος γενικόλογους σχολιασμος κα παίνους.
Μ. Θεοδοσοπούλου


Στ προηγούμενο τεχος το περιοδικο «ροπέδιο» (τεχος 11, Χειμώνας 2011-2012), δημοσιεύεται φιέρωμα στν λειο πεζογράφο Νίκο Καχτίτση. Τ φιέρωμα παρουσιάζει να τμμα το λληλογράφου Καχτίτση, σωστ παγόβουνο, πο μόνο τν κορυφ του χουμε δες μικρ γεύση ατο το μεγάλου πιστολογράφου τς λληνικς γραμματείας, ναδημοσιεύουμε πιστολ του πρς τν Νίκο Γαβριλ Πεντζίκη, τερο μέγα πιστολογράφο. Μαζ μ δυ λλες μεταγενέστερες πιστολές, πρωτοδημοσιεύεται στ τεχος. Τς σχολιάζει  υἱὸς Πεντζίκη.  Γαβριλ Νίκος Πεντζίκης, πο εναι  σημερινς κάτοχος ατο το τεράστιου θησαυρο. Σήμερα, εναι νας π τος λιγοστούς, πιθανς  μόνος, κατόχους τόσο κτεταμένων κα τόσο λογοτεχνικ σημαντικν πιστολικν σωμάτων, πο χει τν ναγκαία παιδεία, στε   διος ν ναλάβει τν νάδειξή τους, διαφυλάττοντας τα π τς αθαιρεσίες λλ κα τν γνοια το ξένου σχολιογράφου. Γιατί λιγωρε; Ατς εδικά, τν ρα κείνης τς πώτερης Κρίσης, θ χει ν λογοδοτήσει πρ δυ Πατέρων, μ τν δεύτερο πλέον τρομερό. δο  Ρόδος, δο κα τ πήδημα. φέτος κλεισε τ ξήντα κα στς 13 ανουαρίου 2013 θ ορτάσουμε τ εκοσι χρόνια π τν ποδημία το πατρός του. ν ζοσε  Καχτίτσης, θαλερς 87ούτης, “θ γύριζε στος δρόμους τς νύχτες μ  χωρς φίλους, φωνάζοντας” ν κστάσει: «Νίκος Γαβριλ Πεντζίκης.  Καλύτερος Λογοτέχνης τς Γς». Θ τ πραττε κα πρς ξιλέωση γι τν φηβική του γνοια. Περισσότερα στ τεχος.  
Μ.Θ.



Χάος, 28 πρς 29 αν. 1953
γαπητέ μου Κύριε Νίκο,

Ν ξέρατε πόσο σᾶς νοσταλγ. Γιατί δν παντήσατε τόσον καιρ στ τόσο μεγάλο γράμμα μου; Τώρα πι εναι ργά. Σς γράφω π τος αθέρες στ μισὰ τοῦ δρόμου μεταξ Τύνιδος κα Duala.  ρα εναι 12 παρ 10 τ νύχτα δηλαδ 1 παρ 10 στν λλάδα. σες, φο τελειώσατε κάποιο νέο σας χειρόγραφο, φο κάνατε τ συνηθισμένη σας βόλτα μ τ Γιώργη Κιτσόπουλο, πτε τώρα ν κοιμηθτε. Σκέφτομαι τ Θεσσαλική, τν Τράπεζα τς Χίου, τν ρχιτεκτονίδη πέναντι π τ Φαρακεο σας. γώ, χω κόμη 16 ρες εροπορικ ταξίδι. Δίπλα μου νας Γάλλος κοιμται σ γουρουνάκι- τζού-τζού... Στ λλο κάθισμα κάθεται μία νεαρ κυρία μ τ παιδάκι της. Δν μ διεγείρει τόσο ατή, σο μι μισάνοιχτη μεγάλη τσάντα της π’ που ξέχουν κάτι πανάκια μισοϋγραμένα, να σαπουνάκι, δυ γοβάκια, κ.λπ. Δν μπορ ν γράψω μ νεση γιατί τ φτα τ μεγάλα τοῦ εροπλάνου χουν σβήσει γι ν κοιμηθον ο λλοι, κα τ τομικό μου φωτάκι μοῦ ρχεται νάποδα. Δν ξέρετε τί μοῦ δημιουργε ατ τ κοιμισμένο νθρώπινο φορτίο πο ταξιδεύει στ χάος.
   Τώρα κανα μιὰ μικρ βόλτα στ διάδρομο. Ταξιδεύουμε πάνω σ’ να στρμα π μίχλη. Αριο τ πρω θ εναι πι καλά. Κα αριο τ πόγιομμα θ εμαι στν τελικ προορισμό μου. Θ σς γράψω π κε.

Δικός σας πάντοτε,
Νίκος

Εμαι  μόνος πο μιλάει γγλικά. λοι ο λλοι γαλλικά. λοι μ ρωτον ν κάνει πολ κρύο στ Λονδίνο! Χά! Χά!
Τώρα φτασα-
Γράψτε μου:
N. Kach

Δεν υπάρχουν σχόλια: