Πέμπτη, Οκτωβρίου 11, 2012

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΣ: ΒΟΥΚΟΥΡΕΣΤΙ, 4 ΜΑΡΤΙΟΥ 1977 Ή ΕΝΝΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΙΩΝΙΟΤΗΤΑ

Βουκουρέστι, 4 Μαρτίου 1977
ννι γι τν αωνιότητα

το Δημήτρη Κανελλόπουλου,
περιοδικ Πλανόδιον, τεχος 24, Δεκέμβριος 1996,
φιέρωμα στν ρουμάνο ποιητ A. E Baconsky

στορία τς νθρωπότητας, περικλείει ναρίθμητα γεγονότα κα φυσικς καταστροφς μ προεκτάσεις δυνηρές. Εναι περιττ ν παριθμήσουμε παραδείγματα ν ναφέρουμε τς γενικς πιπτώσεις τους, στ σύνολο τν νθρώπων. Τ γεγονς μως, το σεισμο τς 4ης Μαρτίου 1977, στ Βουκουρέστι, πέρα π τς χιλιάδες θύματα πο εχε, σ μία παράμετρό του δίκησε πολ τ χρο τν  Γραμμάτων. Γιατί μέσα στν ποκαλυπτικ μανία του, πρε μ μις, μαζί του, ννέα νθρώπους, πο διακονοσαν τ βίο τους στν χρο κριβς ατόν. Ποιητές, πεζογράφους κα κριτικούς της Λογοτεχνίας. δικία, ταν μεγάλη γι’ ατν τ χώρα, γιατί μέσα στ δυστυχία της χανε να μεγάλο ριθμ νθρώπων π τν πνευματική της γεσία..

ταν μία μέρα  συχη. Τίποτα  δ μποροσε ν προδιαγράψει ατ πο θ γινόταν. λεωφόρος  Nicolae Balcescu, σφυζε π τν πολυκοσμία. Caleă Victoriei, παρομοίως. Στ Lipscani, ο πραματευτάδες, τοιμάζονταν ν κλείσουν τ μαγαζιά τους, τ πρόγραμμα τς μαυρόασπρης τηλεόρασης, κυλοσε μ παραδοσιακς ντόϊνες, τ τρόλεϊ παραγεμισμένα φευγαν μ κατεύθυνση πρς τς λαϊκς συνοικίες, ο μαυραγορίτες συναθροίζονταν στ φουαγι τν ξενοδοχείων, κι ατοκρατορικς γραμματέας το Κόμματος, τοιμαζόταν ν παίξει μία παρτίδα μπρίτζ, σίγουρος γι τ ποτέλεσμά της, φο πως ταν τότε γνωστό, γι ν σκες τ πάγγελμα  το Γραμματέα κα ν χεις τ δυνατότητα ν παίζεις μπρίτζ, θ πρεπε ν εσαι δημιούργημα το τελειότερου κοινωνικοπολιτικο συστήματος πο εχε μφανιστε στν στορία τς νθρωπότητας, δημιούργημα το παρκτο σοσιαλισμο!
Μερικς διηγήσεις πο προέρχονται π κούσματα, να χρόνο μετά..  Ρέστοραν  Pescaruş. Δίπλα στν ρχιτεκτονικ Σχολ  κα πίσω π’ τ Πανεπιστήμιο το Βουκουρεστίου. Οκημα  παλιό, νεοκλασικό. πένδυση ξύλινη στ σωτερικό. νας χρος γαπητς στος νθρώπους τν Γραμμάτων. Δυ άπωνες δειπνον. Ξαφνικ πετάγονται ρθιοι κα τρέχουν πρς τν ξοδο. Πίσω τους μολιέται να γκαρσόνι. Πρς καταδίωξη, γι ν εσπράξει τ λογαριασμό. Τος κυνηγ στν περίβολο. Μόλις σταματον τ τρέξιμο, γ ρχίζει ν κουνιέται. Τ Pescaruş καταρρέει. Νεκροί στ σωτερικό του, περίπου 150. Ο δυ άπωνες κα τ γκαρσόνι, σώθηκαν. λοι μιλοσαν μ θαυμασμό, γι τς μαντικς κανότητες τν απώνων!
Λίγο πι πέρα, στν δια γειτονιά, στν Curteă Domnească, πο στ  λληνικ  σημαίνει Αλ τν γεμόνων, στ γειτονι δηλαδ τν Μαυροκορδάτων κα τν Κατακουνζηνν, βρίσκεται τ σπίτι το Mihail Petroveanu κα τς Veronica Porumbacu. Γιορτάζουν. χουν καλέσει στ σπίτι κάποιους παληος φίλους, π τ σκληρ χρόνια της νιότης τους. Petroveanu, προσηνς κα φιλικς στος νέους ποιητές, περιμένει κάποιον ν το φέρει τ δουλειά του. νέος ρχεται, νεβαίνει τν παλι κυκλικ σκάλα, φτάνει στν τρίτο ροφο, κτυπ τ κουδούνι. Η Porumbacu, νοίγει. νέος τς λέει τι φέρνει τ ποιήματά του στν κ. Petroveanu. Το λέει ν περιμένει κα φωνάζει τν ντρα της. κολουθε διάλογος: Δν ξερες τι πόψε θ ’χαμε καλεσμένους; Τ ξέχασα, τί ν κάνουμε; Πάντα ξεχνς, πήγαινε, νθρωπος σ περιμένει. Θ το π ν μείνει. Δν τ βλέπω σκόπιμο, δν τν ξέρει κανες τ νεαρό… Petroveanu βγαίνει στν προθάλαμο, κα μ εγένεια λέει στ νεαρό: Καλς λθατε, μο φέρατε τ ποιήματά σας; Μάλιστα… Πολ ραα. Θ σς λεγα ν μείνετε, λλ  χουμε καλεσμένους, κάποια γιορτή… χι, χι εχαριστχω κάποια δουλειά, σς φήνω ατ τ φάκελο κα πικοινωνομε τν πόμενη βδομάδα… σς εχαριστ πολ γι τ νδιαφέρον σας… ντάξει, θ συναντηθομε ν τ συζητήσουμε… Πολ ραα, σς καληνυχτίζω κα πάλι σς εχαριστΚι γώ σς εχαριστ, καλή σας νύχτα… νέος βγαίνει, κατεβαίνει τ σκάλα, προχωρε  στ δρόμο μ κατεύθυνση πρς τ Πανεπιστήμιο. Κα τότε γ ρχίζει ν σειέται. Τ σπίτι το Mihai Petroveanu κα τς  Veronica Porumbacu καταρρέει κα παίρνει μαζί του λες ατς τς ψυχές, πο χρόνια  τραγουδοσαν τν πόνο, τν γωνία  κα τ νειρα το ρουμανικο λαο. νέος σώθηκε γι ν διηγηθε τ περιστατικό. Προηγούμενο τέτοιο, δν χει πάρξει. Πέντε ποιητς νεκροί, μέσα στ ρείπια το διου σπιτιο κα τέσσερις λλοι ποιητές, νεκροί, σ διάφορα σημεα τς πόλης. Τ νόματά τους: Anatol E. Baconsky, Savin Bratu, Mihai Gafita, Mihail Petroveanu, Veronica Porumbacu στ διο σπίτι. Daniela Caurea, Virgil Gheorghiu, Alexandru Ivasiuc, Nicolae Stefanescu σ λλα σημεα τς πόλης.


Τὰ φυσικὰ γεγονότα! Τὰ φυσικὰ γεγονότα  ποὺ προηγοῦνται. Καὶ μετὰ ἔρχονται τὰ κοινωνικὰ. Ἡ καταστροφὴ ποὺ προκάλεσε ὁ σεισμὸς σ’ αὐτὴ τὴν πόλη, ἦταν τεράστια.. Λίγα χρόνια  μετὰ  ἦρθε ἡ ἄλλη καταστροφή. Ἡ προγραμματισμένη. Ἡ μεγαλεπήβολη. Ἡ ἀναίτια. Ἡ καταστροφὴ ποὺ ἀφαίρεσε ἀπὸ τοὺς ποιητές, χώρους τῆς πόλης. Χώρους ποὺ εἶχαν διαμορφωθεῖ ἐπὶ αἰῶνες. Τεράστια μηχανήματα  ἰσοπέδωσαν, συνοικίες ὁλόκληρες. Ἡ μνήμη ἔπρεπε νὰ ἐξαφανιστεῖ. Και κάποια χρόνια αργότερα, ἡ ἄλλη, ἡ ἀκόμα μεγαλύτερη “λυτρωτική” καταστροφή. Ἡ ὁλοκληρωτικὴ κατάρρευση τοῦ κοινωνικοῦ συστήματος, ἀδήριτη συνέχεια τῶν σαρωτικῶν ἀλλαγῶν ποὺ συντελοῦνταν στὴν τότε Σοβιετικὴ Ἕνωση. Τὰ Βαλκάνια ἀρχίζουν νὰ τρίζουν καὶ νὰ γκρεμίζονται. Τὰ ἐρείπια θὰ γίνουν ἐμβληματικὴ κυριολεξία καὶ μεταφορὰ γιὰ ὅλα τὰ χρόνια ποὺ ἀκολούθησαν ὡς τὶς μέρες μας. Ἀλλὰ καθὼς ὁ σπόρος ποὺ πρέπει νὰ ταφεῖ μέσα στὸ χῶμα γιὰ νὰ ἀναστηθεῖ, ἡ αὐθεντικότητα καὶ ἡ ἀξιοπρέπεια μιᾶς ποιητικῆς ἀπελπισίας, ὅπως αὐτὴ τοῦ A. E. Baconsky, ποὺ ἂν καὶ θαμμένη δὲν ἔστερξε νὰ αὐτομηδενιστεῖ μέσα στὶς δεκαετίες τοῦ ζόφου, θὰ ξεπροβάλλει ἀπὸ τὰ ἐρείπια ὡς ἕνα ἀπὸ τὰ φωτεινὰ νήματα ποὺ ἔχουν τὴ δύναμη νὰ ὁδηγήσουν στὴν ὀδυνηρὴ ἀνασύσταση τῆς μνήμης. Τῆς μόνης ποὺ μπορεῖ νὰ φέρει τοὺς βασανισμένους λαοὺς τῆς περιοχῆς μας στὴν ἱστορική τους κάθαρση.

Δεν υπάρχουν σχόλια: